Welcome to Hakim Hospital

امروز 10 اردیبهشت 1403

روز جهانی سکته مغزی  29 اكتبر برابر با 7 آبان ماه  1402

روز جهانی سکته مغزی  29 اكتبر برابر با 7 آبان ماه  1402

به دلیل افزایش مرگ و میر و ناتوانی‌های ناشی از سکته‌ی مغزی، 29 اکتبر که مصادف است با 7 آبان ماه 1402، روز جهانی سکته‌ی مغزی نام‌گذاری شده است. این روز فرصت مناسبی برای شناخت بیشتر این عارضه و آگاهی از روش‌های پیشگیری از بروز آن است.

سکته مغزی،  به علت اختلال خونرسانی به مغز سبب قطع رسیدن اکسیژن و مواد غذایی به سلو ل‌های مغزی و متعاقب آن مرگ سلول‌های مغزی در عرض چند دقیقه می‌شود و در نتیجه عملکرد این سلول‌ها از بین می‌رود.

 درواقع سکته‌ی مغزی یکی از اختلالات شایعی است که می‌تواند تأثیرات منفی زیادی را بر روی زندگی فرد داشته باشد. عده‌ی زیادی در سراسر دنیا جان خود را در اثر بروز سکته مغزی از دست می‌دهند و افرادی که از سکته مغزی جان سالم به در می‌برند اغلب با مشکلات طولانی مدت ناشی از آسیب به مغز مواجه می‌شوند. اما با شناخت علائم این عارضه، اقدام سریع و رعایت برخی نکات پیشگیرانه می‌توان از بروز سکته‌ی مغزی جلوگیری کرد و عوارض جانبی ناشی از آن را کاهش داد.

امروزه، به دلایل زیادی از جمله انتخاب سبک زندگی نادرست، کم تحرکی، مصرف الکل و دخانیات و … خطر بروز سکته‌ی مغزی افزایش چشمگیری داشته است.
به دلیل افزایش مرگ و میر و ناتوانی‌های ناشی از سکته‌ی مغزی، ۲9 اکتبر که مصادف است با 7 ام آبان ماه ۱۳۹۹، روز جهانی سکته ی مغزی نام‌گذاری شده است. این روز فرصت مناسبی برای شناخت بیشتر این عارضه و آگاهی از روش‌های پیشگیری از بروز آن است. در این مقاله و به مناسبت روز جهانی سکته مغزی سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی در رابطه با این بیماری، انواع و علل بروز آن و راه‌های کاهش خطر ابتلا به این اختلال ارائه نماییم تا به کمک آن در کاهش بروز سکته مغزی سهیم بوده باشیم.

 عوامل متعددی از جمله سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کم تحرکی و بالا بودن قند خون، خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‌دهند.

آگاهی از نشانه های سکته مغزی بسیار ضروری و حائز اهمیت است؛ تا جایی که با انتقال بیمار در کوتاهترین زمان به مراکز درمانی، می‌توان عوارض ناشی از این عارضه را به طور چشمگیری کاهش داد. علائمی مانند کاهش سطح هوشیاری، اختلال در تکلم یا بی‌حس شدن بدن،‌ از بارزترین علائم سکته مغزی به حساب می‌آیند.

سکته مغزی همواره به عنوان یکی از بیماری‌هایی که علاوه بر برجا گذاشتن عوارض جسمی، بار مالی و روانی سنگینی را به فرد مبتلا، خانواده و جامعه تحمیل می‌کند ولی جالب است بدانید که عوارض سکته مغزی قابل درمان است. 

راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی

آگاهی از عوامل خطر سکته مغزی، پیروی از توصیه‌های پزشک و اتخاذ یک سبک زندگی سالم بهترین اقداماتی هستند که می‌توان برای جلوگیری از سکته مغزی انجام داد. در ادامه چند عامل مهمی که در پیشگیری از بروز سکته‌ی مغزی تأثیر بسزایی دارند را ذکر خواهیم کرد:

کنترل فشار خون بالا: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان برای کاهش خطر بروز سکته مغزی انجام داد، کنترل فشار خون بالا است.

کاهش میزان کلسترول و چربی اشباع شده: کاهش مصرف کلسترول و چربی، به ویژه چربی‌های اشباع و ترانس، خطر انسداد عروق را کاهش می‌دهد. تغییر رژیم غذایی و مصرف برخی داروها به تجویز پزشک در کاهش کلسترول خون مؤثر خواهند بود.

ترک مصرف دخانیات: سیگار کشیدن خطر بروز سکته را هم برای فرد و هم برای اطرافیان او که در معرض دود سیگار قرار دارند افزایش می‌دهد.

مدیریت بیماری دیابت: قند خون بالا در بروز سکته‌ی مغزی تأثیر زیادی دارد. با پیروی از رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و کاهش وزن می‌توان قند خون را در یک سطح نرمال حفظ کرد.

حفظ وزن مناسب: اضافه وزن در ایجاد عوامل خطر بروز سکته مغزی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نقش دارد. به همین دلیل حفظ وزن مناسب را می‌توان یکی از راه‌های اصلی کاهش خطر بروز سکته‌ی مغزی تلقی کرد.

ورزش کافی: ورزش منظم از بسیاری جهات خطر بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد. ورزش منظم فشار خون را کاهش داده، سطح کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. همچنین در کاهش وزن، کنترل دیابت و کاهش استرس نیز مؤثر است.

درمان آپنه انسدادی خواب: آپنه انسدادی خواب، بیماریی است که در آن تنفس فرد برای مدت کوتاهی در طول خواب متوقف می‌شود. این کمبود اکسیژن خطر بروز سکته مغزی را افزایش خواهد داد. در چنین شرایطی باید حتما با مراجعه به پزشک، این اختلال کنترل و درمان گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
17 − 10 =