Welcome to Hakim Hospital

امروز 10 اردیبهشت 1403

10 آذر، روز جهانى ايدز

نامگذاری روز جهانی ایدز

اول دسامبر برابر با ۱۰ آذر روز جهانی ایدز نامگذاری شده است. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود. در روز جهانی ایدز مردم لباس های شان را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آن‌ها مورد نیاز است.

  HIV امروزه یک بیماری مرگبار نیست بلکه یک عفونت مزمن اما قابل درمان به‌شمار می‌رود. چنانچه درمان در زمان مناسب آغاز شود انتظار می‌رود که فرد همان طول عمری را داشته باشد که فرد بدون HIV داشته است.

 به مناسبت روز جهانی ایدز مختصری با این بیماری آشنا شوید :

ایدز (AIDS) نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ايمني اكتسابي(HIV) ایجاد می‌شود. ویروس ایدز سلول‌های انسان را آلوده می‌کند و انرژی و مواد غذایی این سلول‌ها را صرف رشد و تولیدمثل خود می‌کند و سبب اختلال سیستم ایمنی بدن می‌شود به صورتی که بدن قادر به مبارزه با برخی عفونت‌ها نمی‌باشد.
وقتی فردی با ویروس ایدز آلوده می‌شود و ویروس وارد بدن او می‌گردد، ابتدا ویروس در سلول‌های سفید خون او زندگی و تکثیر پیدا می‌کند. این سلول‌های سفید سلول‌های ایمنی هستند که بطور طبیعی ما را در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کنند. ویروس در حین رشد خود در بدن سبب از بین رفتن سلول‌هاى T کمکی و سلول‌های دیگر می‌شود. انهدام این سلول‌ها سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند در نتیجه باعث مستعد شدن شخص به عفونت‌ها و بیماری‌های فرصت طلب مختلف از عفونت ریه گرفته تا سرطان می‌شود.

فاصله زمانی ورود ویروس تا بروز علایم بیماری ایدز

در برخی افراد علایم ایدز که همان کاهش تعداد سلول‌های T و عفونت‌های فرصت طلب می‌باشد خیلی زود بعد از اولین آلودگی با ویروس اتفاق می‌افتد. اما اغلب افراد به مدت ۱۲-۱۰ سال و تعداد کمی حتی مدت‌های طولانی‌تری بدون علامت باقی می‌مانند. همانند بیشتر بیماری‌های دیگر رسیدگی‌های به‌موقع پزشکی می‌تواند عمر شخص را طولانی‌تر سازد.   

راه‌هاى انتقال ویروس ایدز

فرد آلوده به ویروس ایدز ویروس را در مایعات خاص بدنش از جمله خون، شیر و … حمل می‌کند. انتقال ویروس فقط در صورتی میسر است که این چنین مایعات آلوده به ویروس ایدز وارد جریان خون فرد دیگری بشوند. معمولاً انتقال ویروس ایدز از یکی از این راه‌ها اتفاق مى‌افتد.

  1. تماس جنسی بدون پیشگیری با فرد آلوده به ایدز.
  2. استفاده از سوزن یا سرنگ مشترک با یک فرد آلوده به ویروس ایدز.
  3. انتقال ویروس از مادر به فرزند در حین بارداری، زایمان، یا شیردهی

 

 تشخیص آلودگی به ویروس ایدز
تنها راهی که شخص می‌تواند از وضعیت خود مطمئن شود انجام آزمایش برای کشف آنتی بادی‌های ضدویروس ایدز (پروتئین‌هایی که در بدن برای مبارزه برعلیه ویروس ایدز تولید می‌شوند) می‌باشد. این آزمایش بر روی نمونه خون فرد مشکوک انجام می‌شود. اگر در خون شخص آنتی‌بادی‌های ضدویروس ایدز موجود باشد معنای آن این است که به ویروس ایدز آلوده شده است.

در چه مواردی باید آزمایش ایدز انجام شود؟
اگر شخص به هر دلیل احتمال می‌دهد که به ویروس ایدز آلوده شده باشد باید هرچه سریعتر مورد آزمایش قرار گیرد، زیرا حتی در اولین مراحل بیماری باید گام‌های سازمان یافته‌ای برای حفظ درازمدت سلامتی فرد برداشته شود. بیمار باید به طور منظم به یک متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کند تا در وقت مقتضی قبل از بدحال شدن بیمار درمان ضد ویروس ایدز شروع شود. این روش رسیدگی فعالانه در بیماران ایدز سبب می‌شود بیمار سال‌های بیشتری زندگی سالم داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
23 − 18 =